Lav i fællesskab en stort begrebsnet på tavlen, hvor elevernes umiddelbare viden og erfaringer med får kommer på skrift. Efterfølgende trækkes der streger melle..
Eleverne får aktiveret deres forforståelse gennem grublespørgsmål, som den lille pige på tegningen stiller. Det bliver gennem samtale tydeligt, hvad elevgruppen..
Eleverne lærer om årets gang for får ved Vadehavet og sætter det i relation til måneder og årstider. Eleverne tegner fårets årshjul mht. klipning, græsning, læm..
Få aktiveret elevernes forforståelse om landskabet og levevilkår ved Vadehavet gennem samtale og stormflodsfilm fra YouTube. Tal om det flade landskab, storm o..
Tre billeder - ”iagttagelsestavler” - med flotte tegninger fra en fiktiv by ved Vadehavet i vikingetiden, tiden omkring 1634 og 1950erne er lige til at printe u..
Eleverne præsenteres for en række udsagn, som angiveligt beskriver vadehavsbefolkningens krav til en havn - vel at mærke inden det blev muligt at anlægge moler..
Eleverne præsenteres for en liste over en række handlesvarer. De skal nu diskutere hvilke varer, som befolkningen i Vadehavet har solgt/udskibet – og hvilke var..
Eleverne skal i grupper løse ”Mysteriet om Sønderside”. Arkæologerne ved, der lige nord for Skallingen har været et eller andet, som på gamle kort hedder ”Sønde..
I 1700-tallet blev der drevet en intens hval- og sælfangst i de arktiske farvande ved Grønland. Rømøs kommandører og øvrige søfolk spillede her en meget væsentl..
”Brødrene fra Fanø – en historie om søfolk og smuglere” er en roman fra 1922. Læs de første to sider, som giver en beskrivelse af, hvordan en dreng går ud på va..
Indtast f.eks. opgavenummer