Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Fem breve fra Vadehavet (MV-Intro-12)

Opgaven

Bogen kan bruges til højtlæsning eller elevernes egen læsning i 4. klasse. 

Fra bogens bagside: ” I ”5 breve fra Vadehavet” fortæller en pige lidt om sin tilværelse på en ø ude i Vadehavet.

Vi hører om hendes hverdag – og om nogle af de besværligheder, livet på en sådan ø kan give. Men vi hører også om de to store stormfloder i 1976 – og lidt om de tanker pigen gør sig med hensyn til fremtiden.”

Forslag til arbejde med teksten: Eleverne kan dramatisere udvalgte scener fra bogen.

Irma Kvist-Jensen, "5 breve fra Vadehavet", Dingo-bøgerne, Gyldendal 1982

Der findes lydkassettebånd til bogen.

Sådan gør du

I grupper dramatiserer eleverne udvalgte scener fra bogen.

Lad eleverne komme med bud på hvilke scener, de mener, egner sig til dramatisering f.eks.:

  • Turen til de store sandbanker
  • Stormfloden. 

Spil dramastykkerne for hinanden, en yngre eller en parallelklasse.

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

Udover selve læsningen, minimum 2 lektioner.

Forberedelse

  • Skaf teksten fra skole- eller folkebiblioteket.
  • Læs teksten eller lad eleverne læse selv.
  • Fordel evt. eleverne i grupper.
  • Forbered evt. forslag til scener.
  • Skaf en kasse med udklædning og rekvisitter.
  • Lav evt. aftaler om publikum.

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Introopgaver

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin

Skolefag

  • Dansk

Dansk efter 4. kl. - Kommunikation - Sprog og kultur
Eleven kan undersøge eget og andres sprog og sproglige baggrund.
Eleven har viden om ligheder og forskelle i sprog på tværs af sociale, geografiske og kulturelle skel. 

Dansk efter 4. kl. - Kommunikation - Krop og drama
Eleven kan forstå eget og andres kropssprog.
Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog.

Dansk efter 4.kl. - Fortolkning - Perspektivering
Eleven kan sætte teksters tema ind i et tidsperspektiv.
Eleven har viden om måder til at sætte tekster i et tidsperspektiv på.