Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Lær Vadehavsord (MV-Intro-4)

Opgaven

Når eleverne skal arbejde med Vadehavet er det vigtig at kende de ord, der bruges til at beskrive det. Der er lavet opgaver i forskellige sværhedsgrader til at arbejde med begreberne. Denne aktivitet kan både bruges som introduktion og repetition af Vadehavsord.

Sådan gør du

Denne opgave kan bruges både før og efter en tur ved Vadehavet.

Vælg, hvilke Vadehavsord det er relevant at børnene lærer at kende. Se ordlisten 

Vis landskabsmodellen og tal med børnene herudfra.

Lad eleverne arbejde alene eller i par med arbejdsarkene. Der er en lettere udgave, hvor der skal forklares og tegnes, samt en sværere, hvor der skal forklares, tegnes, skrives sætninger og sættes ordklasse på.

Brug ordkort eller ord&billedkort fx ved at lægge kortene i en stofpose, hvor fra eleverne i grupper trækker et kort og forklarer med egne ord, hvad ordet betyder.

Lad eleverne i grupper lave kæmpedomino med ord og billeder, som de skriver, tegner og maler på A3 papir eller karton.

Byt kæmpedomino og spil i grupper eller par.

Årstid

Hele året.

Tidsforbrug

1 time.

Forberedelse

  • Vælg, hvilke ord l skal arbejde med
  • Print arbejdsark
  • Skaf evt. stofposer
  • Skaf evt. A3 karton/papir og tegne/malegrej til kæmpedomino

Kan suppleres med opgaver

Digt et Vadehav

 

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Introopgaver

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling
  • Mellemtrin

Skolefag

  • Dansk
  • Natur og teknologi

Dansk efter 4.kl. - Kommunikation – Sproglig bevidsthed
Eleven kan iagttage ord, begreber og sætninger i fagsprog.
Eleven har viden om ord, begreber og sætningsgrammatik i fagsprog.

Natur/teknologi efter 4.kl. - Modellering – Naturfaglig modellering
Eleven kan anvende enkle modeller til at vise helheder og detaljer.
Eleven har viden om modellers detaljeringsniveau.