Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Vadehavs-mini-puslespil (MV-Intro-8)

Opgaven

Når eleverne skal arbejde med Vadehavet er det en fordel at kende de ord eller det fagsprog, der bruges til at beskrive det. Hertil er lavet et sæt minipuslespil og et Vadehavs-loop i to sværhedsgrader.

Minipuslespillene er tænkt til introduktion og/eller repetition af Vadehavsord.

Hvert spil består af x antal minipuslespil, som hver har tre brikker

  • Ordet.
  • Et billede.
  • En forklaring.

Minipuslespillet er tænkt som en træningsopgave til Vadehavs-loop
Lad evt. eleverne supplere med flere ord til spillet.

Sådan gør du

  • Uddel et sæt minipuslespil til eleverne eller grupper af elever.
  • Husk at tjekke, at der er tre brikker til hvert minipuslespil – hvis du tager kort ud af spillet! Lad eleverne lægge puslespillene.
  • OBS: Puzzlespillet findes i en let og en svær version.

Årstid

Hele året.

Tidsforbrug

Ca. 15 min.

Forberedelse

  • Udprint puslespillene. Skær/klip brikkerne ud. 
  • Spillet kan printes i farve eller sort/hvid. Laminer evt. kortene, så de kan bruges igen.

Kan suppleres med opgaver

Vadehavs loop

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Introopgaver

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Dansk
  • Geografi
  • Historie
  • Natur og teknologi

Dansk efter 4.kl – Kommunikation – Sproglig bevidsthed.
Eleven kan iagttage ord, begreber og sætninger i fagsprog.
Eleven har viden om ord, begreber og sætningsgrammatik i fagsprog.

Natur/teknologi efter 4.kl – Kommunikation – Ordkendskab.
Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende centrale fagord og begreber.
Eleven har viden om fagord og begreber.

Historie efter 4.kl. - Historiebrug - Historiske scenarier.
Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.
Eleven har viden om historiske scenarier. 

Geografi efter 9.kl. - Kommunikation - Ordkendskab.
Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig præcist og nuanceret ved brug af fagord og begreber.
Eleven har viden om  naturfaglige ord og begreber.

Baggrundsviden

issuu.com/vadehavet