Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Billedtid - Ved Vadehavet gennem tiden (MV-Liv-før-114)

Opgaven

Tre billeder - ”iagttagelsestavler” - med flotte tegninger fra en fiktiv by ved Vadehavet i vikingetiden, tiden omkring 1634 og 1950erne er lige til at printe ud. Der er nok at gå opdagelse i. I opgaven Tænk – Par – Del arbejdes med billederne ved at eleverne først får tid til at se og selv tænke over billederne, så arbejder de i par og til sidst deles deres viden i 4-mandsgrupper.

Sådan gør du

Vis eleverne billederne på storskærm eller print dem ud i farve i A3.

I opgaven Tænk – Par – Del arbejdes med billederne på følgende måde:

TÆNK

Eleverne kigger på de tre billeder og vælg 3-4 spørgsmål af en længere liste. De får derefter tid til at se på billederne og tænke over deres svar og skrive dem.

PAR

I par snakker eleverne om deres svar. De skal skiftes til at fortælle et svar. 

Bagefter vælger de i fællesskab 3-4 svar på spørgsmål, som de vil fortælle til deres gruppe.

DEL

Nu tager de ”bordet rundt” og deler med hinanden i 4-mandsgrupper. 

Billederne kan også bruges (enten hver for sig el. samlet) som inspiration til at fortælle/skrive en historie.

Årstid

Hele året.

Tidsforbrug

Minimum 2 lektioner.

Forberedelse

  • Skaf adgang til projektor og pc, så du kan vise billederne på storskærm.
  • Print opgavearket. 
  • Print evt. billederne i farver.

Kan suppleres med opgaver

Denne opgave passer godt sammen med mange af de andre opgaver i temaet ”Menneskets liv ved Vadehavet – før”, bl.a.:

Se på historiske kort .
Lær med påklædningsdukker

 Begrundelse for valget af de tre tidsperioder, kan du finde på et af arbejdsarkene her på siden

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Menneskets liv ved Vadehavet før

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Dansk
  • Historie

Dansk efter 4.kl. - Kommunikation - Dialog.
Eleven kan indgå i dialog i mindre grupper.
Eleven har viden om samtaleregler.

Dansk efter 6.kl. - Fortolkning - Vurdering.
Eleven kan anmelde litteratur og andre æstetiske tekster.
Eleven har viden om anmeldelsesgenrer.

Historie efter 4.kl. - Kronologi og sammenhæng - Familie og fællesskaber.
Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv.
Eleven har viden om fællesskaber før og nu.

Historie efter 9.kl. - Historiebrug - Historiske scenarier.
Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.
Eleven har viden om historiske scenariers funktion.

Besøgssteder

  • Museet for Varde By og Omegn
  • Esbjerg Museum
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Museet Ribes Vikinger
  • Ribe VikingeCenter
  • Kulturhistorie Tønder