Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

VadehavsReklamer (MV-Liv-nu-155)

Opgaven

Her finder du reklamer for Vadehavsprodukter, samt en analysemodel lige klar til at printe. Eleverne arbejder med analyse og fortolkning af reklamerne individuelt eller i grupper. Supplerende kan de selv lave reklamer.

Sådan gør du

  • Beslut om eleverne skal arbejde individuelt eller i grupper, samt om de skal arbejde med alle reklamerne eller kun en.
  • Udlever reklamerne og analysemodellen.
  • Lad eleverne arbejde med reklamerne - brug modellen som afsæt.
  • Beslut hvordan der skal fremlægges; om det skal være en skriftlig opgave, som afleveres til læreren, eller om de skal fremlægge for hinanden i mindre grupper.
  • Supplerende opgaver kan være, at eleverne selv laver en reklame for et produkt.
  • De kan også undersøge, hvordan man i Nationalaprk Mols og Nationalpark Thy "brander" sig.

Årstid

Hele året.

Tidsforbrug

2 lektioner.

Forberedelse

  • Print evt. reklamerne.
  • Print evt. analysemodellen.

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Menneskets liv ved Vadehavet nu og frem

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Udskoling

Skolefag

  • Dansk

Fra Fælles Mål, trinmål for dansk efter 9. klasse

At fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer (her en reklame) ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse.

At gøre rede for og beherske betydningen af sproglige og stilistiske virkemidler.

At vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i andres udsagn samt i tekster og andre udtryksformer (her en reklame).

Baggrundsviden

Læs mere om arbejde med reklamer i "Reklametid", Jane Kristensen & Jørgen Riber Christensen, Dansklærerforeningen.

Sydvestjyske smagsoplevelsers hjemmeside

Fokusområder i markedsføringen er

Den unikke natur med: Stærene og Sortsol, Østersture og sælsafari.

Desuden fokuseres der på madoplevelser med Østers, Krondyrs- og lammefestival.

www.lammefestival.dk/