Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Tidevand - hvad er det? (MV-Tidevand-67)

Opgaven

Tidevandet er svært at forstå. Hvor forsvinder alt vandet hen, og hvorfor forsvinder det i det hele taget? For at forstå Vadehavet som det specielle sted det er, så skal man lære noget om tidevandet.

Tidevandet er det, der gør Vadehavet anderledes end andre kyststrækninger i Danmark og især gør området attraktivt for de mange trækfugle, der hvert efterår og forår mellemlander i Vadehavet for at nyde godt af det rige dyreliv, når de skal have tanket reserverne op.

Sådan gør du

Eleverne ser hjemme eller på klassen YouTube-video (1:09 min) som forberedelse til opgaven.
Introducer klassen til begrebet tidevand og læs uddraget fra Troldepus i marsken.
Vis eleverne "Hvorfor tidevand" og snak om modellen.
Lad eleverne løse opgaverne parvis eller i grupper.
Sørg for adgang til internettet.

Arbejder I med tidevand og Vadehavet over en længere periode anbefaler vi, at I hver dag printer en tidevandskurve ud fra www.dmi.dk og registrer vindretningen og skriver den på kurven. Kurverne hænges op i klassen så man kan sammenligne dem dag for dag.
I kan også bruge www.wtides.com som er en hjemmeside, hvor man kan finde tidevandkalenderen, der rækker længere frem end den fra dmi. Vær opmærksom på at brug af siden kræver at man downloader et program!!

Se også opgaven Tidevandet i Vadehavet og Tidevandsleg

Årstid

Hele året.

Tidsforbrug

1-2 lektioner.

Forberedelse

Print tidevandsprognosen et par dage i forvejen for den dag du vil lade eleverne arbejde med arbejdsarket.
Print tabellen/grafen til alle eleverne.
Print og kopier tidevandstabel, Troldepus-tekst og arbejdsark.
Skaf adgang til internet.

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Tidevand og landskab

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Geografi
  • Natur og teknologi

Natur/teknologi efter 4.kl. - Modellering - Jorden og solsystemet.
Eleven kan med modeller fortælle om hovedtræk af Jordens, Månens og Solens indbyrdes bevægelser herunder med animationer.
Eleven har viden om Jordens, Månens og Solens indbyrdes bevægelser.

Natur/teknologi efter 4.kl. - Modellering - Vand, luft og vejr.
Eleven kan sammenholde egne vejrobservationer med en enkel vejrudsigt, herunder digitale vejrkort.
Eleven har viden om en vejrudsigts formål og struktur.

Geografi efter 9.kl. - Undersøgelse - Jordkloden og dens klima.
Eleven kan indsamle vejrdata over tid fra lokalområdet, herunder med digitale redskaber. 
Eleven har viden om vejr og vejrfænomener. 

Geografi efter 9.kl. - Undersøgelse - Naturgrundlaget og levevilkår.
Eleven kan praktisk og teoretisk undersøge karakteristiske landskaber.
Eleven har viden om jordbundens og undergrundens bestanddele i forhold til landskabsdannelse.

Besøgssteder

  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Vadehavscentret
  • Naturvejledning Tønder Kommune

Baggrundsviden

issuu.com/vadehavet